sobota 17. júna 2017

Polnočná dáma

Kniha je úžasná.
Totálne a bezpodmienečne som sa do nej zamilovala a stala som sa závislou - už mám naplánované kúpiť si i všetky diely Nástrojov smrteľníkov, aby som všetkému lepšie pochopila. Úplne som tej knihe prepadla a to som sa na ňu zo začiatku dívala skepticky. Ako som mohla byť taká zabednená, že som si nevšimla si Cassandru Clare skôr..

Veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart, bez neho by som sa k tomuto titulu nikdy nedostala.
Anotácia: 
Sedemnásťročná Emma Carstairsová nikdy nezabudne na deň, keď zomreli jej rodičia. Pred piatimi rokmi bola len bezbranné dievča a svetom zmietala vojna. Bytosti z temnoty dychtili po krviprelievaní a ich zasvätení nepriatelia Tieňolovci boli takmer vyhubení. No Emma stále neverí, že brutálna vražda jej rodičov bola predzvesťou Temnej vojny. Teraz, po piatich rokoch, sa z Emmy stala bojovníčka, Tieňolovkyňa telom i duchom, najlepšia spomedzi svojich rovesníkov. V srdci však prechováva veľké tajomstvo – city k Julianovi Blackthornovi, k jej parabataiovi... city, ktoré prísne pravidlá Tieňolovcov výslovne zakazujú. V Dolnosvete spôsobí rozruch séria tajomných vrážd v Los Angeles. Mŕtve telá však majú niečo spoločné s mŕtvolami Emminých rodičov – ich pokožku zdobia zlovestné prastaré symboly. Emma chce zistiť viac, potrebuje vedieť, kto má na svedomí jej rodičov. Dokonca aj keď tým uvalí do smrteľného nebezpečenstva Juliana. Emma stojí pred ťažkým rozhodnutím - či jej záleží viac na pomste, alebo na budúcnosti s Blackthornovcami.




Emma si kedysi predstavovala, že keď spolu zaspávajú, ich sny sa miešajú a oni sa delia o útržky ich snových svetov. Aj to bol jeden z dôvodov, pre ktoré mala pocit, že mať parabataia znamená priblížiť sa k tomu, po čom túžila... nikdy nebola sama. 

Zo začiatku som si myslela, že tejto dej uvedený na zadnej strane obálky je chybný alebo aspoň nevykresľuje to, o čom kniha naozaj bude, pretože.. láska? Prečo práve také otrepané klišé má byť hlavným aspektom ku knihe, ktorá má takú peknú obálku?  - Inak, toto som si myslela aj do polovice knihy a potom sa nádherne ukázalo, že autorka vybrala len jednu podstatu príbehu na upútanie. stavila na klasiku. Okrem stupňujúcej lásky medzi Emmou a Julianom v príbehu dominuje až detektívna zápletka ohľadom tajomných vrážd v Los Angeles. ktorá by kľudne mohla byť tiež hlavnou zápletkou - ak teda aj nie je, pretože v tomto sa trošku rozchádzam a nechcem vám klamať.  Už od prvej kapitoly ste vtiahnutí do deja, na začiatku nie sú tie zbytočné omáčky a tým pádom je ešte ťažšie sa od knihy odtrhnúť. Akokoľvek sa to nezdá, pod obálkou knihy sa skrývajú strašidelne tenké stránky a potom sa nemôžeme diviť, že aj keď chrbát titulu naznačuje, že bude kniha tak cca tristopäťdesiat stranová, v skutočnosti má strán 581, čo je naozaj pozoruhodné, pretože za necelých trinásť eur, prečo nie. Veľa ľudí, ktorým som Polnočnú dámu ukázala, bolo zaujatých zeleno-modrými stránkami, ktoré inak perfektne ladia k obálke. Pýtali sa ma, či farba drží a neošuchuje sa, keďže som tú knihu vláčila všade so sebou - farba je stále rovnaká, nebojte, myslím, že tak zostane ešte dlho :) . Jediná vec, ktorá mi však na začiatku vadila a možno ešte stále vadí nie je grafický vzhľad obálky, ten sa mi veľmi páči, ale to, že obal je niečo medzi mäkkou a tvrdou väzbou a tým pádom sa mi stihol ohnúť roh a všetky rožky na obálke mám naštiepené. Neberte to však za vadu knihy, stačí ju dať do obalu a hurá, bude ako nová. 


Tam, kde sa vzdúva špinavá voda, potápajú mohutné lode a smrť číha v hlbinách. 

Čo ma naozaj dosť prekvapilo, boli niektoré skvelé vety na zamyslenie alebo činy postáv,  na ktorých ste sa mohli pousmiať, posmútiť, podčiarknuť si ich a inšpirovať sa, a aj keď je to zvláštne, takéto úseky sa niekedy objavujú viac v knihách pre mládež než v knihách pre dospelých, to je skvelé. 


...premeriaval si ju, akoby bola dáka neznáma kvetina... 

Dej príbehu je pre mňa úplne niečo nové, s úžasnými novými charaktermi (aspoň pre mňa, keďže som od tejto autorky ešte nič nečítala, ak ste vy čítali, bude to krásne stretnutie so starými známymi, pretože aj keď je toto úplne nový príbeh, vyskytujú sa v ňom postavy z niektorých predošlých.) Prirovnala by som túto knihu k začiatkom Harryho Pottera, áno, viem, je to veľmi odvážne prirovnanie,  ale vo mne ten svet evokuje niečo podobné - úžasné prepracovanie sveta do detailov, každý názov dýky, noža, brány či miesta, každá situácia, sú tak dokonale a rafinovane premyslené, že máte pocit, akoby ten svet naozaj existoval a vy len môžete smútiť, že ste ho nezažívate. 

Milujem Cassandru Clare za to, že napísala taký úžasný román a nenávidím ju za to, že v jej svete nemôžem žiť!   

1 komentár:

  1. Achjo musim se do ni taky rychle pussttit :) ta obalka je uuzasna co? A ty modry okraje awww :)

    OdpovedaťOdstrániť