piatok 29. septembra 2017

Slyším tě všude

Znovu mám tú zvláštnu dilemu. Sci-fi žáner nie je môj žáner – mám ho rada, avšak nie, že by som v kníhkupectve po ňom šalela. Ľúbim ho decentne. Toto je však dačo iné!
 Ak ste pár kníh tohto žánru čítali, neviem či máte podobný názor, ale pre mňa nikdy nie je sci-fi ako sci-fi, vždy sa mi do toho zamieša aj iný žáner, ktorý nemá sám o sebe s sci-fi nič spoločné. Uf, veľakrát slovo sci-fi. Ak sa pozorne začítate, tak sa stáva vážne málokrát, že by v knihe figurovalo len čisté surové sci-fi. Vždy je kniha v spojení sci-fi – horor, sci-fi – detektívka, sci-fi – fantasy... čokoľvek, čo si zmyslíte. Po dlhých úvahách som došla k záveru, že žáner budúcnosti jednoducho nie je schopný fungovať sám a potrebuje pomocnú barličku vo forme odvíjania deja iného spektra žánru. Čiže, dá sa vlastne povedať, že je sci-fi plnohodnotný literárny žáner? Myslím, že nie, keďže v záujme zápletky nemôže fungovať sám. Preto vďakabohu za vydavateľstvá, ktoré píšu formulku s prvkami sci-fi a s informáciami o knihe sa hrajú. ↑↑↑To však neznamená, že je menejcenný a nemali by ste ho čítať, čo vám aj patrične ozrejmí recenzia nižšie. Pretože, spojenie sci-fi a ľúbostného románu, čomu sa teraz budeme venovať, ľudia, to už je iný príbeh.   
Anotka:
Svižne napísaný príbeh od známej autorky Connie Willinsovej sa odohráva v blízkej budúcnosti, kedy bude možné, k nepretržitej komunikácii a dostupnosti cez sociálne siete, i neustálemu vylepšovaniu technológii, podstúpiť operačný zákrok, ktorý prepojí partnerov tak, aby vnímali pocity a myšlienky druhého.
Práve to ponúkne Briddey Flanniganovej jej priateľ Trent namiesto zásnubného prsteňa. Briddey je nadšená, veď EED zákrok prehĺbi ich vzájomnú lásku a umožní im dokonalé súznenie. K zásnubám má dôjsť po úspešnom naviazaní spojenia po operácii. Briddey naviac dúfa, že sa tým konečne dostane z dosahu priveľkej ochrany a starostlivosti svojej írskej rodiny. Ibaže veci sa nakoniec nevyvinú presne podľa plánu. Po prebudení z narkózy čaká Briddey nepríjemné prekvapenie: k prepojeniu síce došlo, ale úplne inému, než predpokladala.
Od tej chvíle sa začína napínavý a vtipný príbeh, ktorý prevráti Briddeyin terajší život naruby a dovedie ju k zásadnému prehodnoteniu pohľadu na ľudí okolo seba.


Uznávaná autorka sci-fi brilantne namiešala príbeh, ktorý spojuje to najlepšie z napínavej detektívky a romantickej komédie.



Musím napísať, že táto kniha je úplný favorit medzi sci-fi (aj keď teraz vieme, že vlastne nie,podľa mňa) v mojej poličke.

Aj keď som knihu čítala, cca tak pred mesiacom, stále ju mám živo v pamäti. No, čo je možno trošku zvláštne, neusadila sa mi tam svojimi sci-fi prvkami (ako sme si už vysvetlili na začiatku), ale svojím ľúbostným námetom. Pretože ak knihu prelúskate tak, povedzme, do polovice, otvára sa vám úplne nový námet a zaujatie v celom príbehu. Aj táto kniha je podobne ako Slon krásnym príkladom na medziľudské vzťahy, či šokujúce odhalenia. Musím uznať, že pokrok vedy, ktorý autorka na stránkach vykresľuje, je veľmi dobre vydedukovaný a v budúcnosti veľmi reálny.
Charaktery postáv boli svieže, jednoduché- avšak zaujímavé s vykreslením do detailov. Mali sme možnosť spoznať púštne búrky, letné dažde , ale aj krásne východy či západy slnka, ako rada hovorím. Všetci chceli to isté a pritom každý niečo iné, vrámci jednej firmy alebo osobného života.

Počujem úplne všetko. Som sám vo víre každodenných túžob, snov a očakávaní. Avšak, nie tých svojich. 

Úprimne priznávam, že autorku Connie Willis som doteraz nepoznala a prekvapilo ma, že je považovaná za "jednu z najkvalitnejších amerických spisovateliek" alebo "najlepšieho sci-fi autora našej doby". Veľmi sa hanbím, že som o nej ešte nepočula, čo však plánujem patrične napraviť, možno aj touto recenziou, keďže som sa o nej veľa dozvedela. Autorka má na svedomí nespočetne veľa nominácii na ceny, 11 ocenení, väčšinou za jej novely. Táto kniha sa však za novelu so svojimi 504-mi stranami považovať nedá, je to román, jeden z jej mála, možno aj jediný, to neviem, tak ďaleko som sa až nedopátrala.

"Od té chvíle se rozjíždí napínavý a vtipný příběh, který převrátí Briddeyin dosavadní život naruby a dovede ji k zásadnímu přehodnocení pohledu na lidi kolem sebe."


Niekedy aj my potrebujeme takéto otočenie správnym smerom, alebo skôr poodhalenie pravdy. Prajem vám, aby aj u vás k takému došlo, ak ho potrebujete, ale trochu miernejšie, nie operačným zákrokom hlavy 😉   

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára